Att annonsera eller ej? Det är frågan...

Pandoras ask är öppen och "all hell has broken loose".

För lite mer en en vecka sedan gick Aftonbladets chefredaktör ut och förklarade att han kommer inte publicera Sverigedemokratiska annonser i den tidning han chefar över. 

Efter det har debatten verkligen tagit fart och om inget annat måste man verkligen konstatera att inte sedan Kalibers wallraffande har Sverigedemokraterna varit hetare i media och diskursen. Efter Anna Anka har Jimmie varit vanligt förekommande i debattprogram, tidningar och löpsedlar.

Så har Aftonbladet gjort rätt eller ej?

Å ena sidan förstår jag Jan Helins utgångspunkt. En annons som inte kan bemötas i en diskussion trycker på budskapens makt som väcker känslor utan resonemang. Att deras annonser har dubbla budskap, eller ännu värre, dolda budskap om ett Sverige som inte längre går att få på grund av det de säger är invandringens baksidor.

Å andra sidan så kan man diskutera det demokratiska fundamentat av att uttrycka sina åsikter och frihet att göra så. "Jag hatar dina åsikter, men är beredd att dö för din rätt att framföra de" som Voltaire än gång skrev.

Alltså är svaret, vem vet.

Själv tycker jag att Aftonbladets agerande ger partiet en onödig martyrstämpel men jag respekterar samtidigt Jan Helins beslut. Han tycker inte att han eller den tidning han ansvarar för kan på något sätt ställa sig bakom partiet vilket han ändå känner att han gör via att ge de annonsplatser. Men samtidigt motsätter jag mig hans argument om att vi inte kan möta en annons med fakta. En annons kan alltid bemötas med en annan annons. Debatten kan föras vart som, frågorna är alltid desamma men forumen kan förändras. Det viktiga är att alltid debattera med den tydliga inriktningen att "Sverigedemokraterna har fel"

Precis som Alex Bengtsson skriver i sin krönika så röstar en person på ett parti för att man tror på deras politik. Det är upp till alla oss andra att bevisa för de väljarna att det finns alternativ. Det kan vi göra på bloggar, i debattartiklar och vi kan också göra det med annons.

Jag gillar att Jan Helin är modig och tar ställningarna. Det är det som alla måste göra, ta ställning och visa på att i grunden har Sverigedemokraterna fel. 

 


Kommentarer
Postat av: sofia

men lilla vännen, sverigedemokraterna har inte fel :) vi kommer in i riksdagen 2010. woho!

2009-10-01 @ 09:58:17
Postat av: sofia

men lilla vännen, sverigedemokraterna har inte fel :) vi kommer in i riksdagen 2010. woho!

2009-10-01 @ 09:58:54
Postat av: Caroline

"Precis som Alex Bengtsson skriver i sin krönika så röstar en person på ett parti för att man tror på deras politik. Det är upp till alla oss andra att bevisa för de väljarna att det finns alternativ. Det kan vi göra på bloggar, i debattartiklar och vi kan också göra det med annons".



Jag håller med fullt ut! det är upp till varje enskilld medborgare att ta ställning till hur det Sverige vi lever i skall se ut. Genom att publicera annonser med de olika partierna gör vi människor medvetna på annat sätt. Varför inte sätta en sverigedemokrats annons bredvid vänsterpartiets? kanske kan det väcka frågor hos de som läser tidningen och nyfikenhet till att själva läsa på om de olika ideologierna!



Får då SD mer väljare? det är något som vi ännu inte vet, men samtidigt en risk man får ta! vi kan ju hoppas att de som röstar på SD inte läser tidningar i samma utsträckning som de som röstar på Socialdemokraterna exempelvis.



och Sofia: kommer ni in i riksdagen 2010 är det pga de vältaliga partiledare partiet tyvärr har och väljare med okunskap, avsaknad av empati, egoism och rädsla. Det är inget som jag vill bygga mitt land på eller låta mina barn växa upp i!

2009-10-01 @ 10:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0