Sverigedemokraten och den obotliga rädslan

Banjo skrev igår om den debatt som Svenska muslimer för fred och rättvisa anordnade och där bland annat SDU:s ordförande Erik Almqvist närvarade. Under debatten hördes SDU:s ordförande bland annat berätta om hur islam är ett av de största problemen med det mångkulturella samhället. Att Erik själv företräder ett parti vars huvudsakliga agenda är att undergräva och förkasta det mångkulturella tycks däremot inte alls vara av samma vikt.

Denna ofantliga rädsla för islam återkommer ständigt hos Sverigedemokraterna. Vi har pratat om detta innan, en rädsla för det okända som piskar upp ett hat inom partiet som i alla fall vi på Banjo känner ett visst obehag inför.
Nu har även Kent Ekeroth, Sverigedemokratisk kandidat till EU-parlamentet, givit oss alla sin åsikt på ämnet.

I en ganska hätsk debatt mellan Kent och Kristdemokrater i Stockholm tycks det som att Kent har påstått i sin blogg att "ickesvenskar" ej bör uppmuntras föda fler barn. Kent svarar med att säga att Kristdemokraterna har helt fel, det handlar inte om att medborgare enligt den rent juridiska defintionen inte bör skaffa fler barn. Utan istället ligger problemet i att det föds för mycket muslimer i Sverige och därmed kan sägas ta bort det svenska i svenskhet. Enligt Kent tycks hissen inte gå hela vägen upp hos Kristdemokraterna då de tycks tro att "alla kulturer bör välkomnas i ett samhälle". Kent är som vi har skrivit förr en särdeles sympatisk man. Debatten råder på flera ställen, en av dem här.

Kommentarer
Postat av: Oberoende

Så fort man på något sätt försöker kritiserar något som har varit katastrofalt i 30 år så blir man stämplad som rasism, främlingsfientlig osv. Det konstiga är att partierna bara ger ett sken av ta upp debatten om dessa problem när partier som Sverigedemokraterna bubblar upp till ytan.



Och du kan inte säga att situationen i mångkulturella områden inte är krisartad.

2009-05-05 @ 13:58:01
Postat av: Samuuul

Tjenare!



Martini har äntligen tvingat på mig att kommentera den här bloggen. Har läst nu i ett tag & jag håller med om det mesta, ibland är det lite väl vinklat men i grund och bottnen har ni rätt att SD är ett katastrofalt dåligt jävla parti med usla värderingar.



Jag gillar att tanken om att "hålla Sverige Svenskt" faller så skönt på att om Svenskar bara får barn med Svenskar så kommer genpoolen att pressas ihop mer & mer och till slut så kommer det vara att man måste få barn med någon som man är besläktad med. Ju längre det går så kommer alla att bli närmre och närmre mesläktade med varandra & efter ett tag så kommer Svenskarnas IQ ha spolats ner i toaletten. Mångfald är ett måste för att Sverige ska kunna vara ett bra land helt enkelt.



Ni gör ett fantastiskt jobb här, fortsätt med det så ska jag försöka komma in och kommentera lite mera. =)



/Samuel

2009-05-05 @ 19:23:54
Postat av: Kalle

Allvarligt. Varför förstår ingen problematiken med att pengarna är slut i kommunerna, ingen går plus, bara minus. Det finns inte plats just nu för mer socialbidrag, anhörighetsinvandring, moskéer, halal-tv och fan och hans moster.



Migrationsverkets budget är ca 5,6 miljarder. Folk tror dessutom i största allmänhet att det ska täcka allt, för kostar gör det. Men det är i sammanhanget en ensiffrig procentsats för vad detta projekt kostar. År ut och år in.



Sossarna skriker om att det inte är humant att sätta ett pris. Invandring/asyl och flyktingmottagning ska få kosta, kosta vad det kosta vill.



Men pensionärerna? Ungarna? Samhällsfunktioner och organ? Polis, skola, vård, omsorg? Allt ska budgeteras på kronan. Så fort det överskrider budget så blir det sparbeting. Nu ingår det väl tom gratis vård för illegala flyktingar. Varför får inte jag det? Jag har för fan inte ens råd att gå till tandläkaren.

Folk har kroknat på detta. Jag med.



Integrationen går vansinnigt långsamt, invandrare blir skickade till ghetton, där dom knappast kommer in i samhället snabbare, migrationsverket är dom enda som anställer folk idag. SFI-kurserna finns det ingen ände på, misslyckas du kör du bara en ny kurs och får ersättning en runda till. Vem vill anställa en nysvensk som knappt kan språket? Skulle jag vilja arbeta med en hårt troende muslim? Svar nej. Skulle han lägga sig på sin matta, på kontoret, med röven i vädret, ja då vet jag inte hur det skulla avhandlas. Det är i vart fall inte sk "svensk kultur". För mig skulle det vara ett okänt beteende och knappast välkommet. Våldtäkterna står som spön i backen. Alla bränder? Hela Sverige brinner snart. Rosengård. Vem vill bo där förutom invandrare? Och vad etablissemanget inte FÖRSTÅR, är att SD kommer vinna fler och fler röster så länge dom styrande blundar, och blundar, och blundar. Det är inte svårare än så att förstå varför SD vinner mark. Folk har tröttnat, även invandrarna själva.



Man kan knappast påstå att dom som vurmar mest för mångkulturen bor även i dessa berikade kulturområden. Nej nej, vita, svenska stadsdelar, görna med så lite inslag som möjligt av annan kultur.



Detta är vad vanligt folk, dvs Svensson, har tröttnat på. Folk är förbannade. Det hjälper inte att svensk media svartmålar SD i parti (!) och minut.



Tyvärr. Sorry. Ledsen. Men det får bli SD i samtliga val hädanefter.

2009-05-05 @ 22:03:56
Postat av: Alexandra

Hur kommer det sig att VARENDA gång folk pratar om att invandrare kostar för mycket så tar man upp "våra gamla" och "våra barn". Sen när började just dessa tre grupper dela på samma budget?? Är mäkta trött på detta fantastiskt dåliga argument. Klaga på för höga löner bland våra kära folkvalda, eller något annat vettigt.



Och om det är vissa områden i Sverige som är hårdare drabbade än andra av sociala problem och dylikt, så kanske, bara kanske, detta inte beror på att de har en annan etnisk bakgrund än svensk, eller tillhör någon annan religion än kristendom, utan på helt andra anledningar! Att det finns människor som har ett sånt tunnelseende, är så inskränkta och så kulturessentialistiska som SD och deras medlemmar bidrar till fortsatt utanförskap och stigmatisering av dessa människor.



Dessutom: Tro inte på allt som ni hör i media om till exempel Rosengård. Kan tänka att mediabevakningen därifrån för tillfället ger SD vatten på sin kvarn. Det låter ju livsfarligt, inte ens polisen vågar ju gå in! Jag bor 5 minuter därifrån, och jag lovar, jag är mer rädd för att gå i centrum en lördag kväll än att vara där när fan som helst på dygnet. Go Rosengård!!

2009-05-05 @ 23:12:19
URL: http://www.brunatanten.blogspot.com
Postat av: Alexandra

Hur kommer det sig att VARENDA gång folk pratar om att invandrare kostar för mycket så tar man upp "våra gamla" och "våra barn". Sen när började just dessa tre grupper dela på samma budget?? Är mäkta trött på detta fantastiskt dåliga argument. Klaga på för höga löner bland våra kära folkvalda, eller något annat vettigt.



Och om det är vissa områden i Sverige som är hårdare drabbade än andra av sociala problem och dylikt, så kanske, bara kanske, detta inte beror på att de har en annan etnisk bakgrund än svensk, eller tillhör någon annan religion än kristendom, utan på helt andra anledningar! Att det finns människor som har ett sånt tunnelseende, är så inskränkta och så kulturessentialistiska som SD och deras medlemmar bidrar till fortsatt utanförskap och stigmatisering av dessa människor.



Dessutom: Tro inte på allt som ni hör i media om till exempel Rosengård. Kan tänka att mediabevakningen därifrån för tillfället ger SD vatten på sin kvarn. Det låter ju livsfarligt, inte ens polisen vågar ju gå in! Jag bor 5 minuter därifrån, och jag lovar, jag är mer rädd för att gå i centrum en lördag kväll än att vara där när fan som helst på dygnet. Go Rosengård!!

2009-05-05 @ 23:14:17
URL: http://www.brunatanten.blogspot.com
Postat av: Kalle

För barn och gamla ska det budgeteras på kronan, medan invandringen får kosta hur mycket som helst. Är inte unga och gamla värda mer än att dom inte får överskrida x antal miljoner i kostnad? H-u-r kan det vara ett dåligt argument?



Ang när dessa tre grupper började dela på samma budget så torde det vara som så att man har en bunt med pengar som ska portioneras ut i stat, kommuner och landsting. Skola och ungar får x miljoner, vård och omsorg får klara sig med x miljoner, medan invandringspaketet får x antal miljarder.



Sedan är det upp till kommunerna, mha startbidrag att ta hand om sina nya svenskar. Ingen kommun går plus, alla går minus. Färre jobbar och betalar skatt för att övriga samhällsfunktioner ska fungera. Men ändå tycker du att det ska fyllas på mer och mer, och trots att det inte går att finansiera så ska likväl kostnaden tas. Kosta vad det kosta vill, lägg ner en skola eller nåt. Eller strunta i gamlingarna. Dom ska ändå dö snart.



Och det där sista, dvs "Tro inte på allt som ni hör i media om till exempel Rosengård. Kan tänka att mediabevakningen därifrån för tillfället ger SD vatten på sin kvarn. Det låter ju livsfarligt, inte ens polisen vågar ju gå in! Jag bor 5 minuter därifrån, och jag lovar, jag är mer rädd för att gå i centrum en lördag kväll än att vara där när fan som helst på dygnet."



Där pratar du mot dig själv ganska rejält.



Eller påstår du helt sonika att Rosengård är ett problemfritt område "när fan som helst på dygnet", dock inte på lördagar? Vad händer på lördagar om man får vara nyfiken? Tävlingar av olika slag? Vem som bränner flest containers? Bilar? Flest rån på 5 timmar? Om du inte vågar gå genom centrum en lördag, så bör det väl vara något fel?

2009-05-06 @ 12:05:14
Postat av: Kalle

Glömde:



I den kommunen jag jobbar i så har samtliga instanser och avdelningar sparbeting på 1% på förra årets budget. Och sparbetingen inte går att jobba bort närmsta tiden, vad händer då?



Jo, högre skatt, vilket jag gärna slipper tack. Men vad jag förstår så räcker det inte att vi är världstvåa i skattetryck. Men naturligtvis tycker väl alla att vi absolut ska återta förstaplatsen igen.

2009-05-06 @ 12:11:49
Postat av: Anna

Kalle tror du på det själv att invandringen får kosta hur mycket som helst? vem har lurat i dig detta?

Sen tycker jag alla människor har exakt lika värde oavsett unga,gamla,oavsett vilket ursprung de har, du visar ju tydligt att du inte tycker detta, och det räcker inte att blir ledsen längre, utan det enda som hjälper mot personer som du är att visa de vilka usla argument som du har att komma med och att de inte håller inte på någon punk.

2009-05-06 @ 12:42:39
Postat av: Alexandra

Alla människor har lika värde, oberoende ålder, kön, etnicitet, religiös övertygelse eller liknande. Kalle, jag hoppas verkligen för din egen skull att du också förstår detta, och att det inte är att "ta pengar från pensionärerna och VÅRA SVENSKA barn" som blir kontentan när människor flyr till Sverige. Jag ör ju (såklart) en glad skattebetalare, som gärna höjer skatten mer för att få ett grymt välfärdssamhälle, med trygghet och jämlikhet som följd.

Angående Rosengård förstår jag inte riktigt vad du menar: Jag anser att det är "farligare" att hänga i centrum på helgerna, när folk är fulla och sviniga, än att hålla sig i ett mångkulturellt bostadsområde där människorna i allmänhet är sjukt snälla och trevliga. Har du varit i Rosengård någon gång Kalle? Eller har du hört på nyheterna att de bränner containrar och bilar? Jag har full förståelse för att folk blir uprörda över situationen där, i alla fall om man saknar kritiskt tänkande angående medias vinklade bild. Men om du har varit där så får du gärna berätta om din upplevelser om denna fina stadsdel så kan jag berätta om mina. Ska vi säga så?

2009-05-06 @ 13:20:18
URL: http://www.brunatanten.blogspot.com
Postat av: Kalle

Anna.



Vem som lurat i mig det?



Lars Jansson? (universitetslektor ekonomi) SvD den 21/8 -02

Bo Södersten? (ekonomiprofessor) DN Debatt den 28/12 -03

Björn Hammarbäck? Avhoppad ledande S-politiker. Se SVIC nr 106 eller http://www.invandring.se/arkiv/2005/01/webbdiskussion.html



Jag tycker det räcker där även om jag skulle kunna rada upp länkar hela kvällen.



Men vad jag förstår på din fråga så har du väl en vettig argumentation MOT dessa herrar? Du ska inte argumentera mot mig, utan mot presenterad fakta ovan. Är det inte fakta för Dig så argumentera mot det med fakta.

Det räcker inte med att skriva "så är det inte, nej-nej-nej", och sedan inget mer. Då skulle jag nästan klassa dig som en första klassens sosse (dvs förneka, mörka, och presentera för allt i världen inte sanningen).



Nog fan har alla ett lika värde, men inte till vilken kostnad som helst. Jag vill också leva och ha kul för dom ören jag drar in på jobbet, jag vill inte bara betala skatt, skatt och mera skatt. Någonstans går gränsen och nu känns det som vi kommit dit. Jag är för solidaritet och en human invandring, men då ska invandringen även vara human för oss.



Hur mycket kostar invandringen till Sverige? Om detta ställde Sten Andersson (M) frågor i riksdagen. Det blev inga besked, hans motioner avslogs.



http://www.sr.se/ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2008-01-10&Artikel=1822355



http://blt.se/nyheter/blekinge/marita-ulvskog-kritisk-till-bromollas-flyktingbeslut(421872).gm#comments



Läs gärna senare kommentaren som slutar med ".....bara för att man mäter flyktingmottagandet i kr betyder inte detta att vi värdesätter människor i kr, inte mer än vi värderar i barn eller äldre i pengar bara för att vi sätter upp en budget på hur mycket dessa får kosta. "



Den kommentaren satt precis rätt ord på det jag försökt skriva ovan. Och det handlar fortfarande inte om rasism, utan om det sanslösa skattetryck (som lättade med M, men som dom lär få äta upp genom en skattehöjning, antingen statligt eller kommunalt) vi har i landet. Min stora skräck är att S vinner 2010 med stöd av VP och MP. Då kommer det väl att bli pomperipossa-skatt för gemene förvärvsarbetare. (obs: viss ironi)



Naturligtvis skriver du "flydde till Sverige". Numera flyr människor tydligen aldrig FRÅN något.



Jag kommer, oavsett vilket Ni påstår, hädanefter hålla mig ytterst kallsinnig till invandringen tills jag får ren bestridande fakta mot ovan. Först barnen, sedan vård skola, omsorg, infrastruktur mm. Sen, när detta är löst och fungerar acceptabelt igen, visst, öppna dammluckan i Ystad igen och släpp loss tsunamin. Det kanske finns gömda pengar till vad jag gärna skulle se fungera bättre, men då verkar det väl som om dessa områden har glömts bort i ivern att vara mest invandrarvänlig.



Och ang Rosengård. Nej, det är inte min hemmaplan. Det räcker med södra delarna av Stockholm, dvs där jag bor. Där bör man behärska fem språk för att kunna orientera sig framåt mellan stadsdelarna.

2009-05-06 @ 22:57:20
Postat av: Kalle

Anna.



Vem som lurat i mig det?



Lars Jansson? (universitetslektor ekonomi) SvD den 21/8 -02

Bo Södersten? (ekonomiprofessor) DN Debatt den 28/12 -03

Björn Hammarbäck? Avhoppad ledande S-politiker. Se SVIC nr 106 eller http://www.invandring.se/arkiv/2005/01/webbdiskussion.html



Jag tycker det räcker där även om jag skulle kunna rada upp länkar hela kvällen.



Men vad jag förstår på din fråga så har du väl en vettig argumentation MOT dessa herrar? Du ska inte argumentera mot mig, utan mot presenterad fakta ovan. Är det inte fakta för Dig så argumentera mot det med fakta.

Det räcker inte med att skriva "så är det inte, nej-nej-nej", och sedan inget mer. Då skulle jag nästan klassa dig som en första klassens sosse (dvs förneka, mörka, och presentera för allt i världen inte sanningen).



Nog fan har alla ett lika värde, men inte till vilken kostnad som helst. Jag vill också leva och ha kul för dom ören jag drar in på jobbet, jag vill inte bara betala skatt, skatt och mera skatt. Någonstans går gränsen och nu känns det som vi kommit dit. Jag är för solidaritet och en human invandring, men då ska invandringen även vara human för oss.



Hur mycket kostar invandringen till Sverige? Om detta ställde Sten Andersson (M) frågor i riksdagen. Det blev inga besked, hans motioner avslogs.



http://www.sr.se/ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2008-01-10&Artikel=1822355



http://blt.se/nyheter/blekinge/marita-ulvskog-kritisk-till-bromollas-flyktingbeslut(421872).gm#comments



Läs gärna senare kommentaren som slutar med ".....bara för att man mäter flyktingmottagandet i kr betyder inte detta att vi värdesätter människor i kr, inte mer än vi värderar i barn eller äldre i pengar bara för att vi sätter upp en budget på hur mycket dessa får kosta. "



Den kommentaren satt precis rätt ord på det jag försökt skriva ovan. Och det handlar fortfarande inte om rasism, utan om det sanslösa skattetryck (som lättade med M, men som dom lär få äta upp genom en skattehöjning, antingen statligt eller kommunalt) vi har i landet. Min stora skräck är att S vinner 2010 med stöd av VP och MP. Då kommer det väl att bli pomperipossa-skatt för gemene förvärvsarbetare. (obs: viss ironi)



Naturligtvis skriver du "flydde till Sverige". Numera flyr människor tydligen aldrig FRÅN något.



Jag kommer, oavsett vilket Ni påstår, hädanefter hålla mig ytterst kallsinnig till invandringen tills jag får ren bestridande fakta mot ovan. Först barnen, sedan vård skola, omsorg, infrastruktur mm. Sen, när detta är löst och fungerar acceptabelt igen, visst, öppna dammluckan i Ystad igen och släpp loss tsunamin. Det kanske finns gömda pengar till vad jag gärna skulle se fungera bättre, men då verkar det väl som om dessa områden har glömts bort i ivern att vara mest invandrarvänlig.



Och ang Rosengård. Nej, det är inte min hemmaplan. Det räcker med södra delarna av Stockholm, dvs där jag bor. Där bör man behärska fem språk för att kunna orientera sig framåt mellan stadsdelarna.

2009-05-06 @ 23:00:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0