It´s the economy, stupid!

"Invandring i den omfattning som sker till Sverige ökar arbetslösheten. Antalet nytillkomna människor är mycket större än tillväxten i antal arbetstillfällen. Genom att begränsa invandringen till den nivå vi har åtagit oss i internationella avtal kommer arbetslösheten att sänkas rejält." Citatet kommer från Sverigedemokraternas hemsida och idédokumentet om arbetsmarknadspolitik.
 
Jag tycker denna logik är spännande, en spikrak korrelation mellan arbetslöshet och invandring. Den är ny för mig. Efter 2 år av nationalekonomi minns jag faktiskt ingen som berättat detta för mig förut. Här trodde jag det handlade om saker som tillväxt i kapital, teknologi eller inflationstakt. Men Söder och hans vänner har här givit mig en ny sanning som i dessa dagar känns rykande aktuell. 

Som de flesta påverkas även jag av deppiga nyheter om ekonomin, artiklar om 3 000 personer varslade från Volvo, 2 000 hos Skanska, 1 000 till hos TeliaSonera. Jag tyckte också att Littorin sammanfattade det väl, efter att närmare 12 000 svenskar varslats i januari allena, med de gyllena orden, " ett riktigt skitår". That it is, that it is.  

Men min fråga är då såklart, i Sverigedemokraternas logik: har vi då också samtidigt haft en massiv nästintill apokalyptisk ström av invandrare som jag inte känner till?

Fler av dessa välformulerade såkallade idédokument finns på Sverigedemokraternas hemsida. Läs de gärna, om inte annat så se det som ett gympass i logiska kullerbyttor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0