Lögn, förbannad lögn och statistik



Sen vi startade Banjo för några månader sedan har vi haft en hel del kommentarer här på bloggen. Vissa positiva, vissa eftertänksamma, några avfärdande och fientliga och flera direkt rasistiska. Ett återkommande tema för många av våra mindre vänskapliga läsare är ett återupprepande av motiveringen till varför invandring är ett problem. I ljuset av den nya sverigedemokraten, den välutbildade och kunniga mannen och kvinnan, har de flesta försökt anamma en faktabaserad argumentation. Olika ism-ord slängs runt och mer än gärna tas det till statistik.

Retoriken är tydlig och ekvationen enkel:
X många procent av våldtäkter, rån och misshandel i Sverige begås av någon med "icke-svensk" etnicitet + Z många kronor kostar invandring / Y många kronor kostar vård,skola,omsorg = Måste stoppa invandringen/ invandringen är dyr och det förstör vår välfärd

Detta genomsyrar nästintill alla argument vi får mot oss dagligen här på Banjo samt genom de budskap vi får matade av Sverigedemokraternas partikansli, partiordförande och partiideolog.  Är den är onyanserad och vinklad? Absolut!
Är den sann? Ibland. Ibland inte. För statistik ljuger ju aldrig, eller hur?. Men den kan vinklas och den kan förvanskas och i vissa av våra kommentatorers fall kan den även starkt överdrivas. Siffrorna kanske stämmer men det förs aldrig en diskussion om varför, eller om orsakerna bakom eller om det i huvud taget kan användas sådana siffror för att motivera ett argument. För helt ärligt, vi förstår väl allihopa att man kan ta en siffra och vrida den precis hur som helst för att få fram sin sak. Men kan verkligen en person och individ vara lika med en procentandel? Kan en hel integrationspolitik verkligen vara lika med en punkt i ett diagram?

Men låt oss göra ett tankeexperiment. Jag är, precis som Jimmie och hans vänner upperbarligen är, en vän av statistiska fakta så jag vill driva deras argument vidare. Om det nu är så att vi ska bygga vår verklighet på statistik och inte se förbi siffrorna, precis som Sverigedemokraterna gör, så vill jag ringa klockan för något jag upptäckte häromdagen.

Det finns en grupp som är mer än välrepresenterade i BRÅ:s statistik över dömda brott. Jag skulle vilja påstå att denna grupp är nästan groteskt överrepresenterade, särskilt när det kommer till våldsbrott. Denna grupp står för en överväldigande andel av rånen och morden som begås i Sverige. De knarkar oftare, de dricker mer och de står för ca 80 % av alla misshandelsfall. Nästintill alla, alltså 100 %, av dömda våldtäktsbrott begås av denna grupp.

Gruppen jag talar om är såklart MÄN. Killar, snubbar, pojkar och gubbar står för i stort sett hela den grupp (82 %) som är dömda brottslingar i Sverige. Det är statistisk fakta. 


För ett parti som är så uppbyggda kring statistik och framförallt brottsstatistik måste väl detta vara en priofråga. Hur ska vi lösa detta? Män är ju onekligen ett jätteproblem för vårt samhälle om man endast håller sig till statistiken. Ska vi kanske skapa särskilda regler för män och kanske återinkalla mäns medborgarskap vid brott? Kanske bör vi ha en familjepolitik som eftersträvar att fler föder tjejer? Kanske bör män avintegreras ur våra städer?

Ni hör själva, logiken kan dras hur långt som helst när man endast bygger allt på en siffra i ett diagram. Politik är mer än så och det tror jag de flesta kommer inse till september 2010.

Kommentarer
Postat av: Ann

Klockrent!, eller Kalle vad säger du????

2009-06-03 @ 22:31:41
Postat av: M a t i l d a - allt och ingenting♣

hej, skulle du kunna vara jättesnäll och rösta på mig här?

http://malinhee.blogg.se/2009/june/rosta.html#comment

jag är nr.3

2009-06-03 @ 22:35:32
URL: http://maatilda.blogg.se/
Postat av: Caroline

Tack!! äntligen kommer inlägget jag har väntat på! det som bevisar att allas sds supertråkiga och dåliga argument till varför vi ska minska (läs: förbjuda) invandring är helt tagna ur "sitt sammanhang" :)



eller?? Kalle?? du lyser med din frånvaro!!!!!!

2009-06-03 @ 22:54:59
Postat av: M a t i l d a - allt och ingenting♣

aja, förlåt.

2009-06-03 @ 22:59:23
URL: http://maatilda.blogg.se/
Postat av: Roger Svensson

Förutom problem med fakta så har man tydligen ganska stora problem med logiken. Att det finns kriminella svenska män är tydligen ett försvar för fortsatt import av kriminalitet från andra länder, frågan är nog faktiskt inte HUR man tänker då utan mer OM man tänker alls …



Snarast verkar poängen med inlägget vara att visa att bloggen Banjo kan dra bristen på logik hur långt som helst

2009-06-04 @ 01:39:36
Postat av: Kalle

Till alla beundrare:



Roger hann före med ett svar som var som taget från mig. Intet behöver tilläggas till denna prosa.

2009-06-04 @ 11:03:59
Postat av: Kalle

Caroline:



Jag har fortfarande inte hört ett enda bra argument för fortsatt och ökad invandring. Lyft nu fram det positiva med det och övertyga mig, du som är övertygad, istället för att fokusera på SD och deras politik. Själv har jag mest hört att när 40-talisterna går i pension, ja då behöver vi varenda kotte som har två armar och två ben. Nu går dom som är födda 1944 i pension, dvs vi är snart halvvägs på 40-talisterna och har även snart 500000 arbetslösa, inklusive en hög ungdomsarbetslöshet. Kombinera detta med att pensionsåldern troligtvis i framtiden flyttas upp mot närmare 70 års ålder.



Skriv inget om mat, kultur och annat trams. Jag har inte radat upp nedan frågor i någon form av prioritet, utan har bara skrivit ner första bästa som jag kommit på, och där jag misstänker att vi står väldigt långt från varandra.



Vad tycker du ex om snart 500000 arbetslösa kontra fortsatt massinvandring?



Vad tycker du ex om sk "ankarbarn"?



Vad tycker du ex om att det borde vara tex obligatorisk HIV-test på samtliga som invandrar?



Vad tycker du ex om integrationen? Om negativt, hur ska man då lösa den?



Var står du i ex abortfrågan då flickfoster aborteras då det är pojkar som helst ska ut, och då detta är kopplat till i huvudsak ICKE etniska svenskar?



Vad tycker du ex om att det endast är 5% som är verkliga flyktingar?



Vad tycker du ex om sharia som vissa svenska, muslimska grupper talar om?



Vad tycker du om halalslakt, som strider rakt av mot våra lagar?

Vad tycker du om ex kusingifte?



Vad tycker du om tvångsäktenskap? Hedersmord, som aldrig kommer försvinna om det inte sker en revolution i integrationen? Eller balkonghoppningen som förekommer lite överallt?

Vad tycker du ex om könsneutrala skolklasser?



Vad tycker du ex om att muslimer inte ska ha sexualundervisning (enligt egna krav)? Dock verkar det som om dom ska bli tvingade till detta enligt riksdag (?). Tror du det kommer bli bättre? Min ståndpunkt är att skolan måste verka för integration även dom, och då går det inte att göra massa undantag med hänsyn till tro.



Vad tycker du ex om slopad skolavslutning i kyrkan, enligt gammal svensk tradition? Då dom flesta inte bryr sig om det är i kyrkan eller ishallen så kan man tycka att det kvittar.

Men då en minoritet skriker rakt ut över att gå till just kyrkan så blir det helt plötsligt en självklarhet, dvs att man ska vara i kyrkan enligt gamla traditioner bara för att visa vilket land folk befinner sig i just nu.



Ta seden dit man kommer har fått en annan innebörd, dvs ta med dig seden dit du kommer.



Vad tycker du om att olika folkgrupper ska ha egen avsatt tid i ex vanliga kommunala badhus då detta är en ren könsfråga? Kom inte med att det är segregerat idag iom pensionärssim. Pensionärerna bryr sig inte ett smack om hur deras kärringar visar upp sig för andra män i simhallen, och än mindre bryr dom sig att det är mer än ett kön i hallen.

Jag unnar gärna dom gamla en stund i lugn och ro utan massa barnskrik runt omkring. Dock unnar jag inte andra folkgrupper egen avsatt tid bara för att ingen ska glo på deras kärringar, då detta helt klart segregerar mer än det gör nytta. Var är alla feminister i denna fråga? Vad tycker Schyman? Inget vet, för hon vågar inte ta denna fajt.



Vad anser du om att man vill tvinga kommuner att ta emot flyktingar trots att många kommuner går med rejäla förluster?

Skyll inte på minskade skatteintäkter pga moderat politik. Jag kan inte se någon annan som hade fört en bättre politik i dessa tider än Anders Borg, trots att jag inte är moderat.



Jobbar du? Då antar jag du tycker det ska bli lajbans med sossar och kommunister vid makten igen, och att du även får skänka en större del av lönen till staten än idag. Ohly inför säkert straffbeskattning för alla som tjänar över 17000:-.



Har tyvärr inte mer tid för frågeställningar, men detta är en seriöst ställd fråga till dig Caroline, och jag förväntar mig ett seriöst svar.



Fotnot: jag är ej heller SD, och har inte varit. Dock lutar det starkt åt dom.

Men det hade du väl redan listat ut.

2009-06-04 @ 12:24:59
Postat av: Sofie

Skitbra skrivet!

2009-06-04 @ 18:19:55
Postat av: Caroline

glöm alla fina varma inlägg angående min stavning eller att jag har valt att bara skriva med små bokstäver. Jag har helt enkelt inte brytt mig eller korrekturläst! jag skriver snabbt och direkt från hjärtat!

2009-06-05 @ 14:01:02
Postat av: Kalle

Har fortfarande svårt att ta dig på allvar då du blandar seriösa svar till rent oerhört fåniga, naiva svar, bara för att verkligen understryka hur olika vi ser på allt.



Vi skiljer oss så makalöst på samtliga punkter, vi är verkligen svart och vitt.



Röstningen är gjort sedan länge så jag har mandat för gnäll.



Bitterfittor?

2009-06-06 @ 08:46:48
Postat av: Caroline

Skulle snarare vilja kalla mig SUPERpowerbitterfitta!! eller realist?!

2009-06-06 @ 10:19:14
Postat av: Kalle

Frågan kvarstår: vem är realisten?

2009-06-06 @ 18:52:55
Postat av: Anonym

De sista tre åren har ALLA överfallsvåldtäkter i Oslo utförts av icke-västliga invandrare! Är det inte dags att vi får reda på siffrorna i Sverige? Hur länge ska vi acceptera att media mörkar och ljuger om våldtäktsmän och andra brottslingar (till exempel kallar Rami El Mohamad för Gustav)?



"Samtlige 41 anmeldte overfallsvoldtekter i Oslo de siste tre årene er ifølge politiet begått av ikke-vestlige innvandrere.

- Gjerningspersonene er relativt unge menn som kommer fra andre land. De er ofte asylsøkere og kommer ofte fra traumatiserte land eller land med et helt annet kvinnesyn enn vi har i Norge, sier leder Hanne Kristin Rohde ved Oslo-politiets volds- og sedelighetsseksjon til NRK."



"- Vi ser at flere av dem har et kvinnesyn som tilsier at de når som helst kan ta kontroll over andre personer, da helst kvinner, sier Rohde."



"Det som kjennetegner overfallsvoldtektene, er trusler eller bruk av grov vold."

http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyheter/voldtekt/innenriks/5759702/

2009-06-08 @ 05:10:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0